KONTROLÜ YAPILAN NOKTALAR
TÜVTURK’te araç muayenesi, elle
tutulabilen gözle görülebilen ve ulaşılabilen aksamların muayene
edilmesiyle gerçekleşir. Kapalı kutular içinde veya kaplamalar altında
ulaşılamayan aksamlar kontrol edilmez. Gerekirse bu aksamların fonksiyon
kontrolü yapılır.
1-Fren Tertibatı: Araç muayenesi ana
başlıklarından biri olan ve ilk sırada yer alan fren tertibatının test
edilmesi; trafikte seyreden her türlü araç ve yayalar için hayati önem
taşır. Fren tertibatının periyodik aralıklarda kontrol edilmesi ve
aşınan parçaların değiştirilmesi gerekir. Araç muayenesi açısından
değerlendirildiği zaman önde fren pedalından başlayarak; mekanik,
hareketli, sürtünen ve esneyen her
aksam elle veya gözle kontrol
edilir. İlgili mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde, fren test cihazı
ile aynı aks üzerinde bulunan tekerleklerin fren kuvveti sapma yüzdesi
ile toplam araç ağırlığına göre fren verim yüzdesi hesaplanır.
2-Direksiyon
Sistemi: Araçların yol ve seyir kontrolüyle istenilen yöne
yönlendirmesini sağlayan direksiyon sisteminin kontrollerinde;
direksiyon simidinden başlayarak sırasıyla; direksiyon mili, direksiyon
kutusu ve bağlantı elemanlarıyla sistemi tekerleklere bağlayan
direksiyon rot kollarının boşluk ve sağlamlıkları; elle, gözle ve boşluk
test cihazlarıyla kapsamlı olarak kontrolden geçirilir.
3-Görüş
Şartları: Temiz ve yeterli görüş, araç kullanıcıları için maksimum yol
ve sürüş güvenliği sağlar. Bu sebeple aracın tüm dış camları, cam yıkama
tertibatları, cam silecekleri, iç ve dış görüş aynaları titizlikle
kontrol edilir.
4-Aydınlatma Sistemi: Araçların gece ve kötü yol
şartlarında güvenle seyredebilmeleri için aydınlatma sistemlerinin faal
olması ve ayarlarının trafikte seyreden diğer araç sürücülerini
rahatsız etmeyecek şekilde yapılmış olması gerekmektedir. Bu sebeple tüm
iç-dış aydınlatma, fren, gösterge, sinyal, geri vites, plaka ve sınır
lambaları titizlikle kontrol edilir. Uzun-kısa ve sis farlarının
yükseklik ayarları cihazlar vasıtasıyla test edilir.
5-Aks, Jant,
Lastik ve Süspansiyon Sistemi: Araçların yol tutuşunda ve güvenli
seyrinde yürüyen aksam ve süspansiyon elemanları özel bir göreve
sahiptir. Yay, amortisör gibi süspansiyon elemanlarının, aracın jant,
aks ve lastikleriyle tam uyumlu çalışması sürüş güvenliği açısından son
derece önemlidir.
6-Şase ve Şase Bağlantı Parçaları: Araç
gövdesinin sağlamlığı hem sürüş anında hem de olası bir kaza durumunda
yolcular açısından büyük öneme sahiptir. Bunun yanında şaseye bağlanmış
bir çok parçanın da sağlam ve çalışır durumda olması gerekmektedir.
Bunlar; sürücü kabini ve araç gövdesi, bağlantıları, merdiven
basamakları, koltuklar, alt taban, egzoz boruları, susturucular, yakıt
tankı ve boruları, stepne ve taşıyıcısı, kapılar ve kapı kilitleri, yan
ilave korumalar, çekici römork ve treyler çeki kaplini ile kaplin
mekanizmalarının kontrolünü kapsar.
7-Diğer Donanımlar: Pasif
güvenlik sistemlerinin en önemlilerinden biri emniyet kemeridir. Bir
kaza esnasında emniyet kemeri takılı olan yolcunun diğer yolculara göre
hayatta kalma şansı her zaman daha yüksektir. Bu sebeple ön ve arka
emniyet kemerleri ve kilit karşılıklarının fonksiyonelliği kontrol
edilir. Bunların yanısıra yangın söndürme tüpü, üçgen ikaz reflektörü ve
ilk yardım çantası da kontrol edilir.
8-Gürültü Kirliliği:
Trafikteki araçların oluşturduğu çevresel gürültüler insan sağlığı
açısından son derece zararlıdır. Bu sebeple İstasyonlarda gürültü
seviyesi kontrolleri gerçekleştirilecektir.
9-Yolcu Taşıyan
Araçlar İçin: Toplu taşıma araçlarına yönelik olarak; koltuk düzenleri,
iç aydınlatma lambaları, ısıtma sistemleri ve havalandırma sistemlerinin
seyahat eden yolcuların gereksinimlerini karşılayacak şekilde olup
olmadığı kontrol edilir.
10-Araç Tanımları: Trafikte seyreden
araçların üzerinde taşıdıkları plaka, tanıtım numaraları ile ruhsat
üzerindeki tescil ve trafik bilgileri birebir aynı olmak zorundadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder